برنامه ایمن سازی کشوری کودکان (واکسیناسیون)

–  واکسیناسیون بدو تولد اغلب در زایشگاه انجام می شود و همراه با آن یک نوبت ویتامین کا عضلانی نیز در زایشگاه تزریق می شود.

جدول زمان بندی برنامه واکسیناسیون کشوری، سال ۱۳۹۱
تولد واکسن هپاتیت ب، فلج اطفال خوراکی، واکسن ب ث ژ
2 ماهگی فلج اطفال خوراکی، پنج گانه
4 ماهگی فلج اطفال خوراکی، پنج گانه، فلج اطفال تزریقی
6 ماهگی ماهگی فلج اطفال خوراکی، پنج گانه
12 ماهگی ام ام آر
18 ماهگی فلج اطفال خوراکی، إم إم آر، سه گانه
6 سالگی فلج اطفال خوراکی، سه گانه
واکسن پنج گانه شامل: دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، هموفيلوس، هپاتیت ب واکسن سه گانه شامل: دیفتری، کزاز، سیاه سرفه واکسن ام ام آر شامل: سرخک، سرخجه، اوریون

نکات دانستنی در مورد واکسیناسیون

– سعی کنید در تاریخ مقرر در مرکز بهداشتی درمانی حضور یابید و در صورت فراموش در اولین فرصت مراجعه کنید.

– در صورت تب، اسهال شدید یا بیماری متوسط تا شدید با مشورت پزشک می توان ایمن سازی را مدتی به تأخیر انداخت.

– زردی نوزاد مانعی برای انجام واکسیناسیون نیست.

– در مورد نوزادان نارس بستری ممکن است طبق توصیه پزشک یا مراکز بهداشتی تغییراتی در برنامه واکسیناسیون رخ دهد.

– ممکن است برخی واکسن ها که در برنامه ایمن سازی کشوری نیست برای افراد با شرایط ویژه توصیه شود؛ مانند واکسن ویروس آنفولانزا که باید با نظر پزشک تجویز شود.

– مصرف دارو مانند استامینوفن در کودک قبل از واکسن، با نظر پزشک بلامانع است.

بعد از تزریق واکسن

–  ممکن است درد یا تورم در محل تزريق به وجود آید که می توان با کمپرس حوله سرد در روز اول و سپس حوله گرم، دادن استامینوفن و پرهیز از لباس تنگ از مقدار آن کاست.

– حمام کردن بعد از واکسن منعی ندارد.

– در صورت درد و تورم بیش از حد معمول یا قرمزی، بی قراری و تب شدید و یا هر نوع عارضه غير قابل انتظار به پزشک اطلاع دهید.