– بهترین روش تغذیه بعد از ۴-۶ ماهگی ادامه تغذیه با شیر مادر و شروع تغذیه تکمیلی است.

 – معمولا غذای کمکی به صورت فرنی روان، حریره بادام یا سوپ روان شروع می شود.

چند قانون ساده برای شروع تغذیه تکمیلی وجود دارد:

–  شروع تغذیه تکمیلی قبل از ۴ ماهگی معمولا توصیه نمی شود و می تواند عوارضی ایجاد کند. در مواردی که پزشک کودکتان توصیه به تجویز زودتر از موعد تغذیه تکمیلی نمی کند، نباید اقدام به تغذیه با چیزی غیر از شیر مادر کرد.

– در ابتدا باید با مواد غذایی نرم تر و تا حدی آبکی تغذیه را انجام داد.

– حجم شروع تغذیه تکمیلی معمولا از یک تا دو قاشق در روز شروع شده و به تدریج افزایش می یابد.

– دفعات تغذیه از یک یا دو بار در روز شروع شده و به سه تا چهار بار در روز می رسد.

– استفاده از آب جوشیده سرد شده در کودک با شروع تغذیه شروع می شود و بهتر است قبل از دادن غذا ابتدا کمی آب به کودک بدهید تا در صورت تشنگی ابتدا تشنگی اش برطرف شده و سپس غذا شروع شود با این کار از خوردن آب در حین غذا خوردن جلوگیری می شود.

– بعد از شروع یک غذای جدید یا اضافه کردن یک ماده جدید به غذای کودک برای بررسی تحمل شیرخوار یا عدم وجود حساسیت های غذایی، بهتر است تا یک هفته غذای جدیدی شروع نشود.

– غذاها تازه تهیه شود و بیش از ۲۴ ساعت (حتی در یخچال) نگه داری نشوند. دمای غذا متناسب باشد. و مقداری آب خصوصا در هوای گرم در چند نوبت روزانه داده شود. چنانچه کودک غذا را پس می زند، تغذیه را متوقف نموده و بعد دوباره امتحان کنید. مواد افزودنی مثل: نمک، شکر، ادویه و رب گوجه فرنگی را تا پایان یک سالگی در غذای کودک وارد نکنید.

– به کودک برای تمام کردن غذایی که در ظرفش ریخته اید فشار نیاورید. ممکن است کودک بارها غذایی را پس بزند ولی بعد از مدت ها آن را بخورد، بنابراین هر از چندی دوباره تلاش کنید.

– میوه و آب میوه های طبیعی و سبزی های نرم و پوره ها را بعد از تحمل گوشت ها در سوپ به تدریج شروع کنید.

– قبل از پایان یک سالگی از این غذاها استفاده نکنید: عسل، سفیده تخم مرغ، شکلات، بادام زمینی، خربزه، طالبی ،کیوی، آلبالو، گیلاس و انواع توت

– مصرف شیر گاو (تازه یا پاستوریزه) تا پایان یک سالگی فقط برای تهیه فرنی و حریره بادام مجاز است.

– مصرف آب میوه باید محدود به حدود ۱۰ میلی لیتر در روز باشد و نباید جایگزین تغذیه تکمیلی شود. آب میوه را بهتر است بعد از رسیدن تغذیه تکمیلی به حداقل ۳ بار در روز و بعد از شروع گوشت شروع کرد.

 – خوابیدن شیرخوار با شیشه حاوی شیر یا مایعات شیرین برای بهداشت دهان و دندان مضر است. ، به تدریج از حدود ۹ ماهگی پوره ها و تکه های نرم غذا را می توان به کودک ارائه کرد.

-هنگام تغذيه محرک های محیطی مثل تلویزیون را حذف کنید تا حواس کودک از تغذیه منحرف نشود.

 – بعد از پایان یک سالگی دیگر شیر غذای اصلی کودک نخواهد بود. در این دوران باید کودک ۲ تا ۳ وعده تغذیه اصلی و ۳ میان وعده تغذیه شود.

– ممکن است کودک گاهی به اندازه قبل میل به غذا نداشته باشد و این نوسان طبیعی است. نشستن در صندلی کودک در کنار خانواده، اجازه دادن برای تجربه غذا خوردن با دست، نوشیدن از فنجان و بو کردن غذا می تواند به مستقل شدن کودک بعد از یک سالگی کمک کند.

– مکمل آهن معمولا از ۴ تا ۶ ماهگی روزانه نیم میلی لیتر شروع شده و تا پایان دو سالگی ادامه می یابد.

– برای پیشگیری از تغییر رنگ دندان ها می توان بعد از دادن قطره آهن مقداری آب به کودک داد و با یک پارچه نرم سفید دندان ها را پاک کرد.

 – احتمال گیر کردن غذا هنگامی که کودک با غذایی در دهان راه می رود، می خندد یا گریه می کند بیشتر است.

مکمل ها:

• ويتامين د به میزان ۴۰۰ واحد روزانه از روزهای اول تولد (روز پنجم تولد) شروع می شود که معمولا به شکل یک میلی لیتر یا ۲۰ قطره از قطره آ+د یا قطره مولتی ویتامین تجویز می شود.

• مکمل های آهن معمولا از ۴-۶ ماهگی به شکل قطره فروس سولفات روزی ۱۵ قطره تجویز می شود. مکمل آهن در نوزادان نارس یا با وزن تولد کم، ممکن است زودتر از سایر شیرخواران توصیه شود.

• مصرف شربت روی با نظر پزشک روزانه ۵/۲ سی سی روزانه برای مدت حداقل سه ماه

توجه: لطفا جهت دریافت وقت اینترنتی در روزهای کاری مطب از ساعت ۸ تا نهایتا ۸:۳۰ به سایت مراجعه نمایید. وقت دهی تلفنی از طریق تلفن گویای 02123048 دانلود اپلیکیشن درمانگاه داخلی تخصصی کودکان ایران