برفک دهان

-وجود برفک سفید که معمولا در سطح داخل دهانی گونه و داخل لب ها و روی زبان دیده می شود ممکن است نشانه عفونت قارچی باشد که اگر شدید باشد می تواند باعث درد و اشکال در شیر خوردن شود.

-تغذیه با سرشیشه یا استفاده از پستانک می تواند باعث تشدید علائم و مشکل شدن درمان شود.

-برای پیشگیری و تسریع درمان باید اصول ساده بهداشتی مانند شستن دست ها قبل از تماس با کودک و جوشاندن سرشیشه و پستانک قبل از استفاده روزانه رعایت شود.

– درصورت برفک شدید یا عود مکرر برفک دهان به پزشک مراجعه کنید . و در صورت وجود آلودگی در پستان مادر باید با مشورت پزشک درمان انجام شود.

مکیدن انگشت

-یکی از علائم پیشرفت تکاملی در ماه های اول تولد گذاشتن دست پا انگشت در دهان است. این رفتار زمانی که لثه ها به علت رویش با رشد دندان ها تحریک می شوند بیشتر می شود. در این هنگام می توان با استفاده از دندانک (دندان گیر) نرم، تمیز و سرد یا ماساژ لثه با مسواک انگشتی و یا یک پارچه نرم سفید از تحریک لثه ها کاست.

-در صورت بروز قرمزی یا پوسته ریزی ممکن است لازم باشد با پزشک در مورد محافظت از انگشتان با مصرف داروهای موضعی مشورت کنید.

– چنانچه مکیدن انگشت به یک عادت تبدیل شده و بعد از حدود ۱ سالگی نیز ادامه دارد یا کودک عادت کرده با انگشت در دهان بخوابد ممکن است لازم باشد برای پیشگیری از آسیب فک و دندان با پزشک مشورت کنید.

پستانک

– بسیاری از شیرخواران دوست دارند پس از تغذیه پستانک خورده یا دست خود را بمکند. مکیدن برای آرام سازی شیرخواران مهم است.

– اگر قرار است به شیرخوار پستانک بدهید فقط در موارد لزوم در اختیار وی قرار گیرد و زمانی که به آن احتیاج ندارد، مثل وقتی که خوابیده یا دارد بازی می کند، پستانک را از او بگیرید. این کار باعث می شود که مکیدن پستانک برای وی عادت نشود.

– رعایت بهداشت پستانک، مانند جوشاندن مکرر و تمیز نگه داشتن آن، برای پیشگیری از عفونت و بیماری ضروری است.

-اصولا توصیه می شود حداکثر بعد از یکسالگی پستانک از کودک گرفته شود زیرا ممکن است ادامه آن باعث تغییر شکل دائمی در فک گردد.

آبریزش دهان

• اغلب شیرخواران از حدود ۶-۳ ماهگی دچار آبریزش دهان می شوند که به علت افزایش ترشح بزاق و مسائل مربوط به لثه ها و رشد دندان هاست. – چنانچه آبریزش باعث ایجاد التهاب در پوست اطراف دهان و روی چانه شیرخوار شود می توانید با شستشوی ساده با آب و استفاده از کرم های غیر معطر مخصوص دست و صورت کودک نواحی ملتهب را چرب کنید