سرماخوردگی کودکان:

-سرماخوردگی ناشی از عفونت های ویروسی است. سرماخوردگی در سال های اول تولد در مقایسه با کودکان بزرگ تر و افراد بالغ شدت بیشتری دارد. و بیشترین شیوع سرماخوردگی در اوایل پاییز و اوایل بهار می باشد.

علائم اولیه شامل:

تب خفیف (کمتر از ۵/۳۸ درجه)، بی قراری و عطسه است. سپس علائم دیگر شروع می شوند که شامل سرفه، ترشح از بینی و گرفتگی بینی است که می تواند منجر به اختلال در شیر خوردن شود. برخی از شیرخواران در ابتدای سرماخوردگی ممکن است استفراغ کنند یا مبتلا به اسهال خفيف گردند. تب در هنگام سرماخوردگی ممکن است تا سه روز طول بکشد.

و یکی از دلایلی که باعث مي شود کودکان بیشتر سرما بخورند این است که سیستم ایمنی آنها هنوز تکامل پیدا نکرده و همین عفونت های ویروسی می تواند به تکامل سیستم ایمنی کمک کند.

– بچه های کوچک به طور متوسط شش تا هشت بار دچار سرماخوردگی می شوند.

درمان اولیه در منزل

– مصرف شیر مادر، مایعات و غذای سبک و حد تحمل شیرخوار

– شستشوی بینی با قطره بینی سدیم کلراید (و سپس پوآر بینی) در کودکان کوچک تر و شیرخواران مخصوصا قبل از شیردهی

– از داروهای آنتی هیستامین (مانند ستریزین، کتوتیفن، زادیتن، لوراتادین، دیفن هیدرامین)، شربت سرماخوردگی و یا آنتی بیوتیک بدون مشورت با پزشک استفاده نکنید. و استفاده از داروهای بی ضرر خانگی مثل آبلیمو عسل برای کودکان بزرگتر از یک سال مانعی ندارد.

چه زمانی به پزشک مراجعه شود:

– در شیرخوار کوچکتر از ۳ ماه در هر شرایطی به پزشک مراجعه شود.

– اگر علائم بیشتر از ۷ تا ۱۰ روز ادامه یابد یا دچار تب بالاتر از ۵/۳۸ درجه سانتی گراد زیر بغلی باشد.

-اگر در سیر بهبودی دچار تب بالا و تشدید علائم شود.

– اگر شیرخوار میل به شیر خوردن ندارد یا با هر بار تغذیه استفراغ می کند.

– اگر شیرخوار دچار تنفس تند و خس خس سینه باشد.